Retningslinjer for udlevering af medicin

Retningslinjer for udlevering af medicin på Herningvej Skole

Børn, som har behov for medicin, bør så vidt muligt få deres medicin hjemme uden for det tidsrum, hvor børnene er i skole og DUS.

Skolens personale har ikke sundhedsfaglig baggrund og er derfor ikke uddannet til at observere og behandle syge børn.

Det er imidlertid vigtigt for børn med kronisk eller længerevarende sygdom, at de kan komme i skole og DUS, hvorfor vores personale påtager sig opgaven med udlevering af lægeordineret medicin til de børn, som skal have medicin i løbet af skoledagen og i DUS.

Når den behandlende læge har vurderet, at medicinen kan administreres af forældre/personer, der ikke er sundhedsuddannede, vil personalet på skolen i samråd med forældrene også kunne påtage sig dette.

Hvis dit barn skal have medicin i skole/DUS gør du sådan:

1. Kontakt barnets klasselærer og find ud af, hvordan I håndterer flg.:
  • Hvordan (og hvor ofte) får forældrene medicinen afleveret på skolen?
  • Hvordan bliver medicinen opbevaret på skolen (skal være låst inde) så den er utilgængelig for uvedkommende?
  • Hvornår skal barnet have sin medicin?
  • Hvem udleverer medicinen?
  • Hvordan holder personalet styr på, om barnet har fået sin medicin? Skriv ned hvad og hvornår medicinen er udleveret til barnet.
  • Hvad er personalets nødplan ved personalets evt. sygdom eller andet fravær?
  • Kan medicinen medføre bivirkninger, som personalet skal være OBS på?
  • Klasselæreren vurderer sammen med forældrene, hvem det vil være hensigtsmæssigt at orientere om medicin og evt. diagnose (personale/andre forældre/elever).

1. Medicinen skal være i originalemballage med doseringsanvisning. Husk navn og evt. CPR-nr. skal stå på emballagen.

1. Barnets forældre er ansvarlige for, at instruktionen fra den ordinerede læge om medicingivning videregives til personalet. Derfor skal I tage stilling til, om instruktion på medicinbeholderen er tilstrækkelig eller om det kræver et møde med barnets lærere/pædagoger.

1. Hvis dit barn fx kan få feberkrampe, epileptiske anfald, kraftige overfølsomhedsreaktioner eller akut forværring af en kronisk tilstand, vil den behandlende læge som regel have ordineret medicin, som personalet efter aftale med forældre straks kan give samtidig med, at der tilkaldes ambulance.

1. Hvis personalet har brug for oplæring i, hvordan de håndterer akutte situationer, kan vores sundhedsplejerske indøve aktuelle procedurer med personalet.

Skoleleder, Jette Hansen

30. november 2020